ရွားေတာမွာ က်မေလ့လာစရာေတြ က်န္ေနေသးတယ္

 ကယားျပည္နယ္မွာ ေနတဲ့ေဒသခံျဖစ္ေပမဲ့ က်မရွားေတာဘက္ကိုု တခါမွမေရာက္ဖူးပါဘူး။ အနက္ေရာင္နယ္ေျမလိုု႔ သတ္မွတ္ထားတာကိုုၾကားသိရလိုု႔လဲ တခါမွမသြားရဲျဖစ္ခဲ့ဘူး။ ခုုေတာ့ ပြင့္လင္းခါစအခ်ိန္ျဖစ္ၿပီမိုု႔ အဲ့ဒီဘက္ကိုုအလည္ပါတ္သြားဖိုု႔ဆံုုးျဖတ္လိုုက္ပါတယ္။

အခ်ိန္က ၂၀၁၄ခုုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာအားလပ္ရက္ထဲမွာပါ။

က်မတိုု႔တစုု ေမာ္ေတာ္ဆိုုင္ကယ္နဲ႔ လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕ရဲ့ အေရွ႕ဘက္အရပ္ကေန ကားလမ္းမႀကီးအတိုင္း တန္းတန္းကေလးေမာင္းႏွင္လာခ်ိန္မွာ ေတာထဲေတာင္ထဲကေန ထင္းခုုတ္ျပန္လာေနၾကတဲ့ လူအခ်ိဳ႕က စက္(ေထာ္လာဂ်ီ)ေလးစီးနဲ႔ ၿမိဳ႕ဘက္ကိုုသယ္လာေနၾကတာကိုု ေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။

သူတိုု႔ကိုုျဖတ္ေက်ာ္ၿပီးမိနစ္အနည္းငယ္အၾကာမွာ ̏ ေရွ႕တြင္ လမ္းျပဳျပင္ေနသည္၊ လမ္းလြဲမွေမာင္းပါ ̋ ဆိုုတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ေလးေတြကိုေတြ႔ရၿပီး အနီးအနားမွာလမ္းလုပ္သားေတြ
ပအိုဝ့္ဝတ္စံုနွင့္ ကယားလူမ်ိဳးမ်ား (ဓါတ္ပံု-ေကတီ)
ေခတၱနားခိုေနထိုင္ဖို႔ ေဆာက္လုပ္ထားတဲ့ မိုးကာတဲေတြ၊ လမ္းလုပ္သားေတြက ေနပူက်ဲက်ဲထဲမွာ ေက်ာက္တံုးထုခြဲလိုက္၊ ေက်ာက္လံုးေလးေတြစီထည့္လိုက္၊ ကတၱရာေစးေလာင္းလိုက္နဲ႔ အမ်ားျပည္သူေတြ သြားလာဖို႔ လမ္းတံတားေတြကို ေနပူက်ဲက်ဲထဲမွာလူအားနဲ႔လုုပ္ေနတဲ့ျမင္ကြင္းေတြဟာ က်မတိုု႔ကယားျပည္နယ္ ေနရာအႏွံ႔မွာ ေတြ႔ျမင္က်ျမင္ကြင္းေတြပါပဲ။

အဲ့ဒီျမင္ကြင္းေတြကိုုဆက္ျဖတ္ေက်ာ္လာခ်ိန္မွာ ̏ ၾကတ္ဂူသို႔ ̋ ဆိုတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ေလးကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ၾကတ္ဂူဆိုတာက ကယားျပည္နယ္ထဲမွာနာမည္ႀကီးလူသိမ်ားတဲ့ အပန္းေျဖလည္ပတ္စရာ ေက်ာက္ဂူတခုုပါ။ ကယားျပည္နယ္မွာ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူထားတဲ့ေနာက္ ပိုုင္းႏိုင္ငံျခားသား ေတြ အေရာက္အေပါက္မ်ားတဲ့ ေနရာတခုုလဲျဖစ္လာပါတယ္။

ၾကတ္ဂူေရွ႕ဆက္သြားခ်ိန္မွာေတာ့ အေကြ႔အပတ္ေတြ၊ ေျမြလိမ္ေျမြေကာက္လိုု အေကြ႔အပတ္ေတြမ်ားတဲ့ ေတာင္တက္ေတာင္ဆင္းေတြကိုုျဖတ္ေက်ာ္ရပါေတာ့တယ္။ အေကြ႔အပတ္ ၂၀ေက်ာ္ေလာက္ ေကြ႔ပါတ္ၿပီးေတာင္တလံုုးရဲ့ ထိပ္ေရာက္ခ်ိန္မွာ ရွားေတာၿမိဳ႕နယ္ထဲက ေက်းလက္ေတာရြာေလးေတြ၊ ေတာင္ယာခင္းေတြနဲ႔ က်န္ရွိေနေသးတဲ့ သဘာ၀ျမင္ကြင္းေလးေတြကိုု တ၀ႀကီးရႈစားခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။

သံုုးနာရီေက်ာ္ေက်ာက္ေလာက္ ဆိုုင္ကယ္ေမာင္းလာခဲ့ၿပီးေနာက္ ရွားေတာၿမိဳ႕ရဲ့ေတာင္ထိပ္ကေန ၿမိဳ႕ရဲ့အလွအပကိုုထပ္ၿပီးရႈစားခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ ရွားေတာၿမိဳ႕လယ္မွာ ဗုုဓၶေစတီေတာ္ႀကီးတည္ထားၿပီး ေစတီေတာ္ရဲ့ ပတ္ပတ္လည္မွာေတာ့ အထက္တန္းေက်ာင္း၊ ေဆးရံုု၊ ရဲစခန္း၊ ဌာနဆိုုင္ရာရံုုး၊ ၿမိဳ႕ေစ်းတန္း၊ ရွမ္းရပ္ကြက္နဲ႔ ကယားရပ္ကြက္ေတြက ၀ိုုင္းရံထားပါတယ္။

ၿမိဳ႕ရဲ့မနီးမေ၀းေလးမွာ ေရပူစမ္းရွိတဲ့အတြက္ ခုုလိုုေအးတဲ့ရာသီမွာ ၿမိဳ႕ကသူေတြေရာ၊ ခရီးသြားေတြပါ ေရပူစမ္းရွိရာကိုုကပ္ၾကပါတယ္။ က်မရဲ့ မ်က္၀န္းထဲမွာေတာ့ ရွားေတာရဲ့ၿမိဳ႕ေလးဟာ ကယားျပည္နယ္က သာယာလွပတဲ့ ေတာၿမိဳ႕ေလးတၿမိဳ႕ပါ။ အခုုဆိုုရင္ ထိုုင္းႏိုုင္ငံနယ္စပ္က ကရင္နီလူမႈအသိုင္းအ၀ိုုင္းကသူေတြလဲ ၀င္ထြက္သြားလာမႈေတြရွိလာတဲ့အတြက္ ၿမိဳ႕လယ္ကေစ်းတန္းေလးေတြ ယခင္ကထက္ပိုု၍ လန္းဆန္းလာတယ္လိုု႔ဆိုုရမွာပါ။
ညအခိ်န္မီးလွံဳၾကေသာ ရြာသူရြာသားမ်ား (ဓါတ္ပံု-ေကတီ)
အပစ္ခတ္ရပ္စဲေရးခိုုင္မာၿပီး ထိုုင္းနယ္စပ္က ကရင္နီလူမႈအသိုုင္းအ၀ိုုင္းေတြအေနျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ ၀င္ထြက္သြားလာ ကူးလူးဆက္ဆံမႈေတြရွိလာတဲ့တေန႔၊ ကယားျပည္ကထြက္တဲ့ လ်ပ္စစ္မီးေတြ ရွားေတာၿမိဳ႕ေလးကိုု ထပ္ေရာက္လာတဲ့ေန႔ဆိုုရင္ေတာ့ ဒီထက္တိုုးတက္လာမွာ ေသခ်ာပါတယ္။

ရွားေတာၿမိဳ႕နဲ႔ပါတ္သက္ၿပီး က်မရင္ထဲက အမွန္တကယ္ စိတ္မေကာင္းတဲ့ မွတ္ခ်က္ကေတာ့ ၿမိဳ႕လယ္ေစတီေတာ္မွာ အစိုုးရစစ္တပ္ေတြ တပ္စြဲထားတဲ့အခ်က္ပါပဲ။ ေစတီေတာ္ကိုု ကာဘာျပဳၿပီး ကဒုုတ္က်ဥ္းေတြတူးၿပီး တပ္စြဲထားတဲ့အတြက္ ေစတီဘုုရားေပၚကိုု ခရီးသြားလာသူေတြတက္ခြင့္မရွိပါဘူး။

က်မတိုု႔လိုု သတင္းေထာက္ေတြအတြက္ဆိုုရင္ ပိုုဆိုုးတာေပါ့။ ေစတီေတာ္ေပၚမေျပာနဲ႔ ရွားေတာၿမိဳ႕နယ္ဘက္ကိုု သတင္းေထာက္အျဖစ္နဲ႔ တရား၀င္သြားလာခြင့္လံုုး၀မရပါဘူး။

ေစတီေပၚတပ္စခန္းတည္ထားျခင္းဟာ ၿမိဳ႕သူ၊ ၿမိဳ႕သားေတြနဲ႔ ျဖတ္သန္းသြားလာသူေတြရဲ့ လြတ္လပ္စြာသြားလာလုုပ္ရွားမႈကိုု ထိန္္းခ်ဳပ္ထားတဲ့သေဘာ သက္ေရာက္ေစပါတယ္။

စစ္မွန္တဲ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုု အမွန္တကယ္ သက္၀င္ေစခ်င္ရင္ျဖင့္ ၿမိဳ႕လယ္ေကာင္မွာ လက္နက္ အျပည့္အစံုုနဲတပ္စြဲထားျခင္း၊ ရပ္ရြာအနီးအနားတ၀ိုုက္တပ္စြဲျခင္း၊ လူျမင္မေတာ္တဲ႔ ၿမိဳ႕ထဲရြာထဲလက္နက္ကိုုင္ေဆာင္ၿပီး သြားလာလုုပ္ရွားမႈေတြကိုု ေရွာင္ရွားႏိုုင္ဖိုု႔အေရးႀကီးလွပါတယ္။ ဒါဟာ အစိုုးရတပ္ကိုုပဲရည္ရြယ္တာမဟုုတ္ပဲ ကရင္နီတိုုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုုင္အဖြဲ႔အစည္းေတြလဲ ဒီမိုုကေရစီစနစ္တခုု ေအာက္မွာ စစ္ရဲ့က်င့္၀တ္ကိုု လိုုက္နာေဆာင္ရြက္ဖိုု အေရးႀကီးေၾကာင္း မွတ္ခ်က္ေပးခ်င္ပါတယ္။

ရွားေတာၿမိဳ႕ကိုု ေက်ာခိုုင္းၿပီး က်မတိုု႔တစုု ရွားေတာၿမိဳ႕နယ္ထဲက သီရိဒါးေက်းရြာဘက္ကိုု ဖုုန္တေထာင္းေထာင္းထေနတဲ့ ကားလမ္းအတိုုင္း ခရီးဆက္ပါတယ္။ သီရိဒါးေက်းရြာအဝင္က အစိုးရတည္ေဆာက္ေပးထားတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္ေဆးရံုႀကီးက က်မတိုု႔ကိုုဦးစြာႀကိဳဆိုုလိုုက္ပါတယ္။

ေဆးရံုုႀကီးကိုုျမင္ၿပီးတဲ့ေနာက္ အ.ထ.ကေက်ာင္းကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ကားလမ္းဟာ သီရိဒါးရြာအထိပဲ ေရာက္ပါတယ္။ အမွန္က က်မရွားေတာဘက္ကိုုလာတာဟာ က်မရဲ့ ဦးတည္ခ်က္က ေဒါတေနာဆိုုတဲ့ေက်းရြာဆီကိုုပါ။ ေဒါတေနာကိုုခရီးဆက္ဖိုု႔ ဆိုုင္ကယ္ေမာင္း၀င္လိုု႔ရတဲ့ လူသြားလမ္းကိုုု နာရီ၀က္ေလာက္ေမာင္း၀င္လာခဲ့ရပါတယ္။

ေတာင္ေစာင္းေတြကိုုေကြ႔ပတ္ၿပီး သြားရတဲ့ လူသြားလမ္းမိုု႔ ဆိုုင္ကယ္ကိုု သတိႀကီးႀကီးနဲ႔ေမာင္းရပါတယ္။ သတိတခ်က္လြတ္ၿပီဆိုတာနဲ႔ ဟိုဘက္ေတာင္ေအာက္ေရာက္ဖို႔သာ ျပင္ေပေတာ့။ သြားရင္းသြားရင္းနဲ႔ က်မတို႔သြားခ်င္ ေရာက္ခ်င္ေနခဲ့တဲ့ ေဒါတေနာရြာကိုေရာက္ပါၿပီ။

ရြာအဝင္မွာေဆာက္ေနဆဲ စာသင္ေက်ာင္းကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ̏ အ.လ.ကခြဲဖြင့္ဖို ေက်ာင္းေဆာင္သစ္ေဆာက္တာပါ ̋ လို႔ အမ်ိဳးသားလြတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေဌးရယ္က ေျပာပါတယ္။

ရြာရဲ့ႏွံေဘး ေတာင္ေစာင္းေလးတေနရာမွာ ကေလးတစုု ေျမေပၚဖင္ထိုုင္ၿပီး တရြတ္တိုုက္ ေလ်ာဆင္းကစားေနၾကတဲ့ျမင္ကြင္းက ေဒၚတေနာရဲ့ေက်းရြာဟာ ၿမိဳ႕နဲ႔အလွမ္းေ၀းတဲ့ ေတာရြာတရြာဆိုုတာကိုု ပိုု၍ထင္ဟပ္လာေစပါတယ္။ ရြာေလးက အိပ္ေျခ(ရ၀)ေလာက္ရွိတဲ့ ကယားရြာလိုု႔သိထားေပမဲ့ ရြာသူ၊ ရြာသားေတြက ပအိုဝ့္ ၀တ္စံုုေတြ ၀တ္စားဆင္ယင္ထားတဲ့အတြက္ က်မအတြက္ ထူးဆန္းေနပါတယ္။

တေယာက္ၾကည့္လည္းပအိုဝ့္ဝတ္စံု ႏွစ္ေယာက္ၾကည့္လည္းဒီဝတ္စံုနဲ႔ ဦးေလးႀကီးေတြကလည္း ေခါင္းေပါင္းႀကီးနဲ႔ ေခါင္းေလာင္းေဘာင္းဘီအမဲေရာင္နဲ႔ ပအိုဝ့္ေနာက္လြယ္ေလးေတြနဲ႔ပဲဆိုေတာ့ ဒီရြာက က်မတိုု႔သိထားတဲ့ ကယားရြာမဟုုတ္ပဲ ပအိုဝ့္ရြာမ်ားျဖစ္ေနလားလိုု႔ထင္ရတယ္။

ရြာသားေတြနဲ႔စကားေျပာၾကည့္ေတာ့ ကယားစကားေတြမြတ္ေနေအာင္ ေျပာေနၾကပါတယ္။ က်မအံ့ၾသမိပါတယ္။ သူတို႔က ကယားတိုင္းရင္းသားေတြ ျဖစ္ရဲ႕သားနဲ႔ ဘာေၾကာင့္ပအိုဝ့္ဝတ္စံုကို အျမတ္တႏိုးနဲ႔ ဝတ္ဆင္ေနၾကတာလဲ။ ပအိုဝ့္ပလိုင္း၊ ေနာက္လြယ္ေလးေတြ ေဆာင္ေနၾကတာကိုေတြ႔ ရွိေနရတာဘာေၾကာင့္ပါလဲ။ က်မသိခ်င္ေနမိတယ္။

သူတိုု႔တေတြနဲ႔ အခ်ိန္ေပးၿပီး ရင္းရင္းနီးနီးဆက္ဆံစကားေျပာေတာ့ သူတိုု႔ရဲ့အတိတ္အေၾကာင္းေတြ အေၾကာင္းစံုုသိခဲ့ရပါေတာ့တယ္။

စာသင္ေက်ာင္းအသစ္ေတြ၊ လူေနအိမ္အသစ္ေတြေဆာက္လုုပ္ေနတာဟာ ေဒါတေနာေက်းရြာကိုု အခုုမွထူေထာင္ျခင္းမဟုုတ္ပါ။ ၁၉၉၆ ခုုႏွစ္က ရွားေတာၿမိဳ႕နယ္ တၿမိဳ႕နယ္လံုုးကိုု စစ္အစိုုးရက အနက္ေရာင္နယ္ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး ေက်းလက္ေတာရြာေတြကိုု မီးရႈိ႕ဖ်က္ဆီးခဲ့တဲ့အတြက္ ရြာသားေတြမွာ မိသားစုု၀င္ေတြတကြဲတျပားစီ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ခဲ့ၾကရပါတယ္။ မိသားစုု၀င္အခ်ိဳ႕က ထိုုင္းႏိုုင္ငံနယ္စပ္ဘက္ကိုုထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ခဲ့ၾကသလိုု အခ်ိဳ႕မွာ ပအိုု၀့္လူမ်ိဳးစုုေတြေနထိုုင္ရာ ရွမ္း၊ ကယားနယ္စပ္ဘက္ကိုု ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ခဲ့ၾကရပါတယ္။

̏ က်မတို႔ အေရးအခင္းတုန္းကေလး… ရွမ္းျပည္ဘက္ကို ထြက္ေျပးရတာေပါ့ေနာ။ ထြက္ေျပးတုန္းကေတာ့ က်မတို႔ကဒူးႀကီးေတြ၊ နားေပါက္ႀကီးေတြ၊ က်မတို႔ဝတ္စံုကို ဝတ္ၾကပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၾကာလာေတာ့ ဝတ္စံုေတြကလည္း ေဟာင္းႏြမ္းသြားကုန္တယ္… အသစ္ထပ္ယွက္စရာခ်ည္လည္းမရွိ၊ ရက္ကန္းလည္းမရွိ၊ ဝယ္ဖို႔ဆိုလည္းပိုက္ဆံမရွိ၊ ေငြနားကပ္ေတြ ထုလုပ္ဖို႔ဆိုလည္းဘာမွ မွမရွိေတာ့တာ။ အဲ့ဒီေတာ့ က်မတို႔ေရာက္ေနတာကလည္း ပအိုဝ့္တို႔ရြာအဲ့ဒီေတာ့ ရလြယ္တဲ့ ပအိုဝ့္ဝတ္စံုကိုပဲ က်မတို႔ဝတ္ရေတာ့တာေပါ့̋ လို႔ အသက္ ၅၀အရြယ္ ပအိုဝ့္ဝတ္စံုဝတ္ဆင္ထားတဲ့ ေမာ္လုမိုက ရွင္းျပပါတယ္။

စစ္ေၾကာင့္ပ်က္စီးဆံုုးရႈံးခဲ့ၾကရတဲ့ ေက်းရြာေဟာင္းေတြ အခုုၿငိမ္းခ်မ္းေရးႀကိဳးပမ္းေနစဥ္ တခ်ိန္ထဲမွာ ျပန္လွည္ထူေထာင္ေရးေတြ စတင္လုုပ္ေဆာင္တဲ့အတြက္ ေမာ္လုမိုတိုု႔လိုု အရပ္တပါးမွာ ထြက္ေျပးပုုန္းေအာင္းေနခဲ့ၾကရတဲ့ သူေတြလည္း သူတိုု႔ရဲ့ရြာေဟာင္းမွာ ျပန္လာေလ့လာခြင့္ေတြ ရရွိေနၾကတာပါ။ ဒါေပမဲ့ ဌာေနေဟာင္းမွာ အၿပီးအပိုုင္ ျပန္လာေနထိုုင္ႏိုုင္မည့္ အေျခအေနကိုုေတာ့ ဘယ္သူမွ အတပ္မေျပာႏိုုင္ၾကေသးပါဘူး။

ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ ေမာ္လုမိုတိုု႔လိုု ျပည္တြင္းမွာထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ေနထိုုင္ၾကရတဲ့သူေတြကိုု “ျပည္တြင္းရြာပုုန္းရြာေရွာင္ ဒုုကၡသည္(IDPs)”လိုု႔ေခၚဆိုုၿပီး ထိုုင္းႏိုုင္ငံသိုု႔ ထြက္ေျပး တိမ္းေရွာင္သူေတြကိုု နယ္စပ္ဒုုကၡသည္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားၾကပါတယ္။

၁၉၉၆ခုုႏွစ္ ကရင္နီျပည္ကိုု အနက္ေရာင္နယ္ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ကာ “ျဖတ္ေလးျဖတ္” စစ္ဆင္ေရးစတင္ျပဳလုုပ္ခ်ိန္ အဆိုုပါႏွစ္အတြင္းမွာတင္ လူဦးေရ ၂၅၂၀၆ဦး ဌာေနမွ အတင္းေရႊ႕ေျပာင္းျခင္းခံခဲ့ၿပီး အဲ့ဒီထဲမွ ၁၁၆၆၉ ဦးဟာ စုုစည္းေက်းရြာထဲသိုု႔ သိမ္းသြင္းျခင္းခံခဲ့ရသလိုု ၄၄၀၀ဦးမွာမူ ထိုုင္းႏိုုင္ငံနယ္စပ္ဒုုကၡသည္စခန္းမ်ားသိုု႔ ထြက္ေျပးသိမ္းေရွာင္သြားခဲ့ၾကတယ္လိုု႔ ၂၀၀၀ ခုုႏွစ္မွာထုုတ္ျပန္ထားတဲ့ Conflict and Displacement in Karenni ဆိုုတဲ့အစီရင္ခံစာအုုပ္မွာ ျပဳစုုေရးသားထားပါတယ္။

စုုစည္းေက်းရြာထဲသိုု႔ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္းခံရသူ လူဦးေရနဲ႔ နယ္စပ္ဒုုကၡသည္စခန္းမ်ားဘက္သိုု႔ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္သူ လူဦးေရစာရင္းမ်ားအတိအက်ျပဳစုုႏိုုင္ေပမဲ့ စာရင္းမရွိပဲ ျပည္တြင္းမွာတင္ေပ်ာက္ဆံုုးေနတဲ့ လူဦးေရစုုစုုေပါင္း ၉၁၃၇ ဦးရွိခဲ့ပါတယ္။

အဆိုုပါေပ်ာက္ဆံုုးေနတဲ့ လူဦးေရအေရအတြက္ထဲမွာ ကရင္နီမိသားစုု၀င္ေတြေနထိုုင္တဲ့ ေတာင္ငူနဲ႔ျမန္မာျပည္ၿမိဳ႕ျပေတြဘက္ကိုု ထြက္ေျပးသြားၾကတဲ့ လူဦးေရေတြကိုုေတာင္ ထည့္မတြက္ေသးဘူးလိုု႔ အစီရင္ခံစာကဆိုုပါတယ္။

အဆိုုပါအစီရင္ခံစာကိုု ႏိုုင္ငံျခားသားစာေရးဆရာမ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ Vicky Bamforth, Steven Lanjouwနဲ႔ Graham Mortimer တိုု႔မွ ေရးသားျပဳစုုတင္ျပထားခဲ့ၾကတာပါ။

သူတိုု႔ေရးထားခဲ့တဲ့ စာအုုပ္ကိုုဖတ္ရႈခ်က္အရ အခုုက်မေရာက္ေနတဲ့ ရွားေတာၿမိဳ႕နယ္ထဲက လူဦးေရ ၁၀၁၇၀ လံုုးလံုုးဟာ IDPs ဘ၀နဲ႔ ဒုုကၡသည္ဘ၀ကိုု ေရာက္ရွိခဲ့ၾကရပါတယ္။

ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ တိုုင္းတပါး အရပ္တပါးကိုုေရာက္သြားခဲ့ရတဲ့ က်မတိုု႔ ကရင္နီအမ်ိဳးသားေတြဟာ အမ်ိဳးသားေရးရႈေထာင့္ကေနဆန္းစစ္ၾကည့္ရင္ေတာ့ မိမိ မိခင္ဘာသာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ထံုုးတမ္းအစဥ္အလာေတြ ေမွးမိွန္ေပ်ာက္ကြယ္လာတာဟာ ႏွစ္နာစရာပါ။

လက္ရွိေဒါတေနာမွာ ရွမ္း-ကယားနယ္စပ္ကေနျပန္လာၾကတဲ့ ပအိုု၀့္၀တ္စံုု၀တ္ IDPs ေတြနဲ႔ ပါတ္သက္ၿပီး ကယားျပည္နယ္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေဌးရယ္က ယခုုလိုုမွတ္ခ်က္ေပးထားပါတယ္။

"ပစၥည္းေတြ အဝတ္အစားေတြမရွိေတာ့လို႕ အဲလိုျဖစ္သြားတာေပါ့။ လူမ်ိဳးကေတာ့ မေပ်ာက္ႏိုင္ေလာက္ပါဘူး။ ကယားစကားေျပာေနေသးတာပဲ။"

ေဒါတေနာကိုုေရာက္ေနတဲ့ ပအိုု၀့္၀တ္စံုု၀တ္ထားတဲ့ အသက္ ၅၅ႏွစ္အရြယ္ အေဒၚတဦးကေတာ့…  ̏တကယ္တမ္းေျပာရရင္ က်မတို႔လည္းက်မတို႔ ကယားဝတ္စံုဒူးႀကီးေတြရွိေနေသးရင္ က်မတို႔ဝတ္ခ်င္ပါတယ္။ အခုကမရွိေတာ့ဘူး. ၿပီးေတာ့က်မတို႔ဒီလိုဝတ္စံုကိုဝတ္ေနတာ ၾကာၿပီဆိုေတာ့ က်င့္သားရသြားတယ္ အဲ့လိုေပါ့ ̋

အခုုဆိုုရင္ ေဒါတေနာေက်းရြာနဲ႔အတူ ရွားေတာၿမိဳ႕နယ္အတြင္းမွာ တခ်ိန္ကမီးရႈိ႕ဖ်က္ဆီးျခင္းခံခဲ့ရတဲ့ ရြာေဟာင္းေတြမွာ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးလုုပ္ငန္းေတြ စတင္လုုပ္ကိုုင္ေနၾကပါၿပီ။

အစိုုးရမဟုုတ္တဲ့ႏိုုင္ငံတကာ အကူအညီေပးေရးအဖြဲ႔ေတြနဲ႔ ေဒသလူမႈအသင္းအဖြဲ႔ေတြကိုုလဲ ေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။

ထိန္္းခ်ဳပ္မႈေတြေတာ့ သူ႔ေနရာနဲ႔သူက်န္ရွိေနပါေသးတယ္။ ဥပမာ… ခရီးသြားလာေရးမွာ စစ္တပ္ရဲ့ထိန္းခ်ဳပ္မႈအေရးပါေနျခင္း၊ အစိုုးရနဲ႔ ကရင္နီအမ်ိဳးသားတိုုးတက္ေရးပါတီ KNPP တိုု႔ ပူးေပါင္းလုုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ စံျပေက်းရြာေဒသဘက္ကိုု သြားလာေရးကန္႔သတ္ထားျခင္း၊ သဘာ၀သယံဇာတေတြအေပၚ အဓိကအေျခခံၿပီး စီးပြားေရး လုုပ္ေနတဲ့အရပ္ေတြကိုု သြားလာခြင့္မ်ားပိတ္ပင္ထားျခင္းစတဲ့ ကန္႔သတ္မႈေတြရွိေနပါတယ္။

ဒီအေျခအေနေတြေပၚ ေျပာင္းလဲမႈေတြထပ္ရွိလာရင္ ရွားေတာၿမိဳ႕နယ္အတြင္း ျပည္သူေတြလြတ္လပ္စြာ သြားလာလုုပ္ရွားမႈေတြမ်ားၿပီး ဌာေနေဟာင္းကိုုျပန္လာလိုုတဲ့ IDPsေတြနဲ႔ဒုုကၡသည္ေတြသူတိုု႔ရဲ့အနာဂါဏ္ကိုု ေရရွည္တည္ေဆာက္ဖိုု႔ ယံုုၾကည္စိတ္ခ်မႈ ပိုုရွိလာႏိုုင္လိမ့္မယ္လိုု႔ က်မယံုုၾကည္တယ္။

ရွားေတာဘက္မွာ က်မမသိေသးတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြ၊ ေလ့လာစရာအသစ္အဆန္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနပါေသးတယ္။ အဲ့ဒီအခ်က္ေတြက ရွားေတာဘက္ကိုုျပန္လာဖိုု႔ က်မရဲ့အျပန္လမ္းတေလွ်ာက္မွာ အလိုုလိုုတိုုက္တြန္းေနခဲ့ပါေတာ့တယ္။

Written by ေ၀ေ၀ေအာင္
ကႏၱရဝတီတိုင္း
http://www.ktimes.org
ရွားေတာမွာ က်မေလ့လာစရာေတြ က်န္ေနေသးတယ္  ရွားေတာမွာ က်မေလ့လာစရာေတြ က်န္ေနေသးတယ္ Reviewed by သစ္ထူးလြင္ on 19:35 Rating: 5
Powered by Blogger.