ပထမဆံုး တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိသည့္ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ အေဆာက္အအံုသို႔ သြားေရာက္ ေလ့လာႏုိင္ၿပီ

သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕ေဟာင္း တူးေဖာ္မႈသမုိင္း၏ ပထမဆံုး ေတြ႕ရွိခ်က္ျဖစ္ေသာ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ အေဆာက္အအံုကို ခရီးသြားမ်ား ဝင္ေရာက္ ေလ့လာႏုိင္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေရွးေဟာင္းသုေတသန အမ်ဳိးသားျပတုိက္ႏွင့္ စာၾကည့္တုိက္ ဦးစီးဌာနမွ သိရသည္။  အဆုိပါ အေဆာက္အအံုကို စက္တင္ဘာလ အတြင္းက တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိခဲ့ၿပီးေနာက္ ၿခံစည္း႐ိုးမ်ား ကာရံထိန္းသိမ္းကာ စိတ္ဝင္စားသူမ်ား ေလ့လာႏုိင္ေစရန္ ေဆာင္ရြက္ထားျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း အဆိုပါဌာနမွ သိရသည္။ “အဲဒီ အေဆာက္အအံုမွာ တစ္တြဲတည္း ေရတြင္းလည္း ပါတယ္။ အေဆာက္အအံုရဲ႕ အေပၚၾကမ္းခင္းက အုတ္စီခင္းထားၿပီး အေပၚမွာ ရႊံ႕မံထားတယ္။ ရႊံ႕မံထားတဲ့ အေပၚမွာမွ မီးကို အႀကိမ္ႀကိမ္ သံုးခဲ့တာ ဆုိေတာ့ ရႊံ႕ေတြက က်က္ၿပီး အဂၤေတခ်ပ္လုိ ျဖစ္ေနတာ။ အေဆာက္အအံုထဲက ေရတြင္းက ဘယ္လို ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ သံုးခဲ့တာလဲ ဆုိတာ ဆက္ေလ့လာ ႏုိင္တယ္။ ဒါဟာ ထူးျခားမႈပါ” ဟု အထက္ပါ ဌာနမွ တာဝန္ရွိသူ တစ္ဦးက အေဆာက္အအံု၏ ထူးျခားခ်က္ကို ေျပာသည္။

ပဲခူးတုိင္းေဒသႀကီး သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ ေျမာက္ဘက္ ဘုရားမာေစတီအနီးရွိ ကုန္းေဟာင္းတစ္ခုကို တူးေဖာ္သုေတသနျပဳရာမွ ေတြ႕ရွိခဲ့ေသာ အဆုိပါ အေဆာက္အအံုသည္ အလ်ား ၁၄ မီတာ၊ အနံ ၁၁ မီတာ၊ အျမင့္ ၁ ဒသမ ၃ မီတာ ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ ၎သည္ အုတ္အေဆာက္အအံု ျဖစ္ၿပီး အေရွ႕ဘက္ႏွင့္ အေနာက္ဘက္တို႔တြင္ တစ္မီတာခန္႔ က်ယ္ေသာ ေလွကားတစ္ခုစီ ပါဝင္ေၾကာင္း၊ အေနာက္ဘက္ ေလွကားအဆင္းႏွင့္ ဝဲဘက္တြင္ အ႐ိုးအုိးမ်ား ျမႇဳပ္ႏွံထားေၾကာင္းလည္း သိရသည္။ လက္ရွိ အခ်ိန္တြင္ စိတ္ဝင္စားေသာ ျပည္တြင္းခရီးသြားမ်ား လာေရာက္ ေလ့လာလ်က္ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ ယခုႏွစ္အတြင္း သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းအတြင္း ေဘာေဘာႀကီး ဘုရားႏွင့္ ျမင္ဗာဟုဘုရား ဆက္သြယ္ေသာ ကားလမ္းအနီးရွိ ကုန္းအမွတ္ HMA-53 ကို တူးေဖာ္ခဲ့ရာ သေရေခတၱရာ ပ်ဴလူမ်ဳိးတုိ႔၏ သၿဂဳႋဟ္ျမႇဳပ္ႏွံ ထုံးစံဓေလ့ဆိုင္ရာ အေဆာက္အအုံကို ေတြ႕ရွိခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

သေရေခတၱရာ
သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕ေဟာင္းေနရာသည္ ယခုျပည္ျမိဳ႕ အေ႔ရွေတာင္ဘက္ ၅ မိုင္ခန္႔အကြာတြင္တည္ရွိသည့္ ေရွးေဟာင္း ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္သည္။ ၾကြင္းက်န္ရစ္ေသာ မ်က္ျမင္အေနအထားမ်ားအရပင္လ်င္ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္တစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း သိသာထင္ရွားလွေပသည္။ ၿမိဳ႕ေဟာင္းတုိ႔၏ အဂၤါရပ္မ်ားျဖစ္ေသာ ၿမိဳ႕ရိုး၊ က်ဳံးႏွင့္ သာသနာအေဆာက္အဦးမ်ား၊ ဘုရား ေစတီပုထိုးမ်ားကို ယခုတိုင္ေတြ႔ရွိႏိုင္ေသးသည္။ အဆိုပါ ၾကြင္းက်န္ရစ္ေသာ ရုပ္၀တၱဳမ်ားမွလည္းေကာင္း၊ တူးေဖၚ ေတြ႔ရွိခဲ့ရေသာ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းမ်ားအရလည္းေကာင္း၊ တရုတ္ျပည္မွ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းသည္ ေရွးပ်ဴတို႔၏ ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္ေၾကာင္း သမိုင္းပညာရွင္မ်ားက သတ္မွတ္ထားၾကေပသည္။
ျမန္မာျပည္တြင္ ေအဒီ ၁ ရာစုမွ ၉ ရာစုခန္႔အထိ ပ်ဴတို႔၏ အထင္ကရ ၿမိဳ႕ေတာ္ သုံးၿမိဳ႕ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ထိုၿမိဳ႕ေတာ္သုံးခု မွာ မေကြးခရိုင္ရွိ ဗိႆႏိုး ၿမိဳ႕၊ ေရႊဘိုနယ္ရွိ ဟန္လင္းႀကီး ၿမိဳ႕ ႏွင့္ ျပည္ၿမိဳ႕အနီးရွိ သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ယင္း ေရွးေဟာင္းပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ သုံးၿမိဳ႕အနက္ သေရေခတၱရာသည္ စည္ပင္အ၀ေျပာဆုံးႏွင့္ သာသနာေရးဆိုင္ရာ အေဆာက္အဦး မ်ား အေပါမ်ားဆုံးျဖစ္ခဲ့မည္ဟု က်န္ခဲ့ေသာ အေထာက္အထားမ်ားအရ ခန္႔မွန္းၾကသည္။
၁၈၇၇ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္-ျပည္ မီးရထားလမ္းအား ေဖါက္လုပ္ရာတြင္ ရထားလမ္းအား ၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ အေ႔ရွေတာင္၏ ေဒါင့္မွ အေနာက္ေျမာက္ေဒါင့္ဆီသို႔ ေကြ႔၀ုိက္ေဖါက္လုပ္ခဲ့သည္။ ေမွာ္ဇာဘူတာရုံအားလည္း သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္း နန္းေတာ္ရာ၏ အေ႔ရွေျမာက္ေထာင္အရပ္ သံလမ္းတစ္ဖက္ျခမ္းတြင္ တည္ေဆာက္ေစခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ရိုးရွိ အုတ္တို႔ကို သံလမ္းေဖါက္လုပ္ရာတြင္ အဂၤလိပ္တို႔က အသုံးျပဳခဲ့ေစသည္ဟု ဆိုသည္။
သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္း တူးေဖၚမႈ႔အား အဂၤလိပ္လက္ထက္ကပင္ စတင္ခဲ့ၾကၿပီး၊ ေခတ္အဆက္ဆက္ တူးေဖၚ ရွာေဖြခဲ့ၾကသည္။ ျပည္ၿမိဳ႕သို႔ အလည္အပတ္၊ဘုရားဖူးသြားသူ အမ်ားစုသည္ သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕သို႔လည္း သြားေရာက္ လည္ပတ္ၾကသည္။

     
  • 1 ေရွးေဟာင္း သမိုင္း
  • 2 ၿမိဳ႕ကြက္အေနအထား
  • 3 ၿမိဳ႕ေဟာင္း တူးေဖၚျခင္း
  • 4 ေရွးေဟာင္းေစတီမ်ား
  • 5 စီးပြားေရး
  • 6 ယဥ္ေက်းမူ႔
  • 7 သေရေခတၱရာေခတ္ နိဂုံး
  • 8 အကိုးအကား

ေရွးေဟာင္း သမိုင္း

သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕အား သာသနာ သကၠရာဇ္ ၁၀၁ ခုႏွစ္တြင္ ဒြတၱေဘာင္အမည္ရွိေသာ မင္းႀကီးက တည္ေထာင္ခဲ့သည္ ဟုအဆိုရွိေပသည္။ သိၾကားမင္း၊ ဂ၀ံပတိ၊ ရေသ့ ၊ နဂါး ၊ ဂဠဳန္ ၊ စႏၵီ ႏွင့္ ပရေမသူရာ တို႔၏ အကူအညီျဖင့္ ၿမိဳ႕တည္ ေဆာက္ရာတြင္ နဂါးအၿမီးျဖင့္ စက္၀န္းပုံသ႑န္ ၿမိဳ႕ကြက္ရာ ပႏၷက္ပုံစံ ေရးဆြဲခဲ့သည္ဟု အဆိုလည္းရွိေပသည္။ သမိုင္းဆိုင္ရာ အေထာက္အထားအေနႏွင့္ မည္သည့္ခုႏွစ္တြင္ မည္သူက တည္ေထာင္ခဲ့သနည္းဟူေသာ အေထာက္ အထားေတာ့ မရွိေပ။
"ေျမစုံျမင့္ဖ်ား၊ ပ်ဴမင္းမ်ားႏွင့္၊ သိၾကားသူရံ၊ ဂ၀ံပေတ႔၊ ရေသ့စႏၵီ၊ တူၿပီနာဂါ၊ ဂဠဳန္လာ၍၊ လုပ္လွာနတ္တို႔၊ ေရႊျပည္ ၿမိဳ႕၀ယ္"... ဟူ၍၊ မင္းန၀ေဒးသည္ ဘုရင့္ႏွမေတာ္ ဧခ်င္းတြင္ စပ္ဆိုခဲ့သည္။ ဤသည္မွာ ရာဇ၀င္လာ မွတ္သားခ်က္ အရျဖစ္သည္။

  ၿမိဳ႕ကြက္အေနအထား

ရာဇ၀င္လာမွတ္သားခ်က္အတိုင္းပင္ ယခုေတြ႔ရွိရေသာ ၿမိဳ႕ရိုးတို႔မွာလည္း လုံး၀န္းေသာ ပုံသ႑န္ကို ေဆာင္လ်က္ရွိသည္။ ၿမိဳ႕ရိုးအ၀န္းသည္ ၈ မိုင္ခြဲခန္႔ရွည္လ်ားၿပီး၊ ၿမိဳ႕အက်ယ္ဧရိယာသည္ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ စတုရန္းမိုင္ ၅ မိုင္ခြဲခန္႔ ရွိေပသည္။ ေတာင္ေျမာက္အကြာအေ၀းမွာ ၂ မိုင္ခြဲခန္႔ ရွိၿပီး၊ အေ႔ရွအေနာက္အကြာအေ၀းသည္ ၂ မိုင္ခန္႔ရွိသည့္ အတြက္ ၿမိဳ႕ပုံသ႑န္မွာ စက္၀ိုင္းမက်တက် တည္ရွိေနေပသည္။ က်ဳံးသည္ ၿမိဳ႕ရိုးကို၀န္းရံလ်က္ရွိၿပီး၊ အုတ္ၿမိဳ႕ရုိး ပတ္လည္တြင္ ၿမိဳ႕ေပါက္မ်ားေဖါက္လုပ္ထားသည္။ အခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ ၿမိဳ႕ရိုး ၂ ထပ္ ၃ ထပ္ရွိသည့္ ေနရာလည္း ေတြ႔ရၿပီး တခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ အျမင့္ေပ ၁၅ ေပခန္႔ရွိသည္ကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ ၿမိဳ႕ရိုး၏ အလယ္ဗဟိုေလာက္ ေနရာတြင္ အလ်ား ၁၇၀၀ ေပႏွင့္ အနံ၁၁၂၅ ေပခန္႔ရွိသည့္ စတုဂံပုံသ႑ာန္ နန္းေတာ္ရာေဟာင္း ေနရာရွိသည္။
ေခတ္အဆက္ဆက္ သဘာ၀ေဘးအႏ ၱရာယ္မ်ားႏွင့္ လူတို႔၏ ဖ်က္စီးမူ႔မ်ားေၾကာင့္ အေတာ္မ်ားမ်ား ပ်က္စီးခဲ့ေသာ္လည္း ယခုမ်က္ျမင္အေနအထားအရ တခ်ိန္က ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာရွိခဲ့ေသာ ၿမိဳ႕ႀကီးအျဖစ္ခန္႔မွန္းႏိုင္ေပသည္။ အေ႔ရွျခမ္း မွၿမိဳ႕ရိုးမ်ားသည္ လယ္ကြင္းျပင္အတြင္းက်ေရာက္ေန၍၊ ၿမိဳ႕ရိုးမ်ားအား ကုန္းမို႔မို႔ငယ္ေလးမ်ားအျဖစ္သာ ယခုေတြ႔ရွိ ႏိုင္ေတာ့သည္။ ေျမာက္ဘက္ျခမ္း ၿမိဳ႕ရိုးမွာမူ ျပည္-ေပါက္ေခါင္း ကားလမ္းအျဖစ္ အသုံးျပဳလ်က္ရွိသည္။ အေနာက္ ဘက္ျခမ္းၿမိဳ႕ရိုးတို႔မွာ အခ်ိဳ႕ေနရာတြင္ အျမင့္ေပ ၁၇ ေပ ၁၈ ေပမွ် မားမားမတ္မတ္ရွိေနေသးေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ က်ဳံးႏႈတ္ခမ္း အခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ အုတ္မ်ားစီခင္းထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ က်ဳံးတို႔၏ အက်ယ္မွာ ၃၅ ေပမွ ေပ၈၀ ခန္႔အထိက်ယ္၀န္းေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရသည္။

  ၿမိဳ႕ေဟာင္း တူးေဖၚျခင္း

သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းအား အေပၚယံေလ့လာျခင္းမ်ားအား ကိုလိုနီေခတ္ဦးက ပင္ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ပထမဆုံး ကြင္းဆင္းသုေတသနျပဳခဲ့သူမွာ သုေတသန တာ၀န္ခံ ေဒါက္တာ အီး-ဖိုး ခ်ားမားျဖစ္ၿပီး ၁၈၈၂ ခုႏွစ္တြင္ အေပၚယံ ျမင္ေတြ႔ရေသာ အေနအထားအား သုေတသနျပဳခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ၁၉၀၇ ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိလွ်တို႔၏ အထူးဧည့္သည္ေတာ္ အျဖစ္ေရာက္ရွိလာသူ ျပင္သစ္ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ လီယြန္ဒီဗဲေယႏွင့္ ေက်ာက္စာ၀န္ မစၥတာေတာ္စိန္ခို တို႔ကလည္း အနည္းအက်ဥ္း တူးေဖၚမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။
သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕ေဟာင္း အတြင္းအျပင္၌ တူးေဖၚျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားအား ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၉၀၇ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္တြင္ ေမွာ္ဇာအနီးမွ ေရႊေပခ်ပ္ တစ္ခ်ပ္ကိုတူးေဖၚရရွိခဲ့သည္။ ၁၉၂၆ ခုႏွစ္တြင္ ေရႊေပခ်ပ္ အခ်ပ္၂၀ တိတိ ထပ္မံတူးေဖၚေတြ႔ရွိခဲ့သည္။ ေရႊေပခ်ပ္မ်ားမွာ အိႏိၵယ မွေရွးေဟာင္းေပခ်ပ္မ်ားလိုပင္ မ်က္ႏွာျပင္တဘက္တြင္သာ စာေရးထုိးထားသည္။ ေရႊျပား၊ ေငြျပား၊ ေၾကးျပားတို႔လည္းေတြ႔ရွိရၿပီး၊ ပ်ဴစာမ်ား၊ ပါဠိစာမ်ား၊ သကၠတစာမ်ားကို ေရးထိုးေလ့ရွိသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
ဒုတိယကမ ၻာစစ္မျဖစ္မွီက တူးေဖၚမႈမ်ားသည္ အနည္းအက်ဥ္းသာျဖစ္ၿပီး တူးေဖၚရာတြင္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာပစၥည္းမ်ား၊ ရုပ္လုံးၾကြ အုတ္ခ်ပ္၊အုတ္ခြက္မ်ား၊ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားႏွင့္ ပုံႏွိပ္ထားေသာ အုတ္ခ်ပ္ငယ္မ်ားကို ေတြ႔ရွိခဲ့ရေပသည္။ ဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ေရႊ၊ေငြ၊ေၾကး တို႔ျဖင့္ အႏုပညာေျမာက္စြာ သြန္းလုပ္ထားသည္ကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ ေဖါင္းႂကြ ေသာ အမွတ္လကၡဏာပါရွိသည့္ ပ်ဴဒဂၤါးမ်ားကိုလည္း ေတြ႔ရွိရသည္။ အမ်ားဆုံးေတြ႔ရွိရသည္မွာ လူအရိုးမ်ား၊ အရိုးျပာအိုးမ်ား၊ အရိုးအိုးစာမ်ား၊ ေက်ာက္စာမ်ား ျဖစ္သည္။
၁၉၆၃-၆၄ တြင္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနမွ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းအား စနစ္သစ္ျဖင့္စတင္တူးေဖၚခဲ့သည္။ ဤအႀကိမ္တူးေဖၚရာတြင္ ၿမိဳ႕ေပါက္တည္ေနရာမ်ားအားလည္း စနစ္တက်ရွာေဖြခဲ့ၿပီး၊ ၿမိဳ႕ရိုး၏ အေနာက္ေျမာက္ဘက္ ပိုင္းတြင္ရွိေသာ ေရႊတံခါးၿမိဳ႕ေပါက္ကို တူးေဖၚႏိုင္ခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ရိုးမွေန၍ ၿမိဳ႕တြင္းသို႔ ေကြ႔၀ိုက္ခ်ိဳး၀င္သြားေသာ ၿမိဳ႕တံခါးေပါက္သည္ အရွည္ေပ ၃၀၀ ခန္႔ရွိသည္။ အတြင္းသို႔ ခ်ိဳး၀င္သြားေသာ တံခါးေပါက္ကတုတ္မ်ားတြင္ကပ္လ်က္ အရွည္ ၃ ေပ ၉ လက္မရွိေသာ သံမႈိေခ်ာင္းမ်ားကိုလည္း တူးေဖၚရရွိခဲ့သည္။ေျမာက္ဘက္ကတုတ္ႏွင့္ ကပ္လ်က္ေနရာ တြင္လည္း ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္ကိုေတြ႔ရွိခဲ့ၿပီး ေက်ာက္စာပါအေၾကာင္းအရာမွာ ေမာရသုတ္ႏွင့္ မဂၤလသုတ္မွ ဂါထာမ်ားျဖစ္သည္။ထိုကဲ့သို႔ေသာ ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္အား ကုန္းရိုးရြာအနီးရွိ ၿမိဳ႕ရိုး အေ႔ရွေျမာက္တံခါးေပါက္တြင္လည္း တူးေဖၚေတြ႔ ရွိခဲ့ၿပီး ေက်ာက္စာ၌ ရတနသုတ္မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္မ်ားကို ေရးထိုးထားသည္ကိုေတြ႔ရသည္။ ေက်ာက္စာပါ အကၡရာ အေရးအသားမ်ားအရ ေခတ္အပိုင္းအျခားအားျဖင့္ ေအဒီ ၅ ရာစုမွ ၆ ရာစု အတြင္းျဖစ္မည္ဟု သမိုင္းပညာရွင္မ်ားက ခန္႔မွန္းခဲ့ၾကသည္။
၁၉၆၆-၆၇ ခုႏွစ္တြင္ ဘုရားမာေစတီအနီးရွိကုန္းကို တူးေဖၚရာ ေၾကးနီႏွင့္ခဲမျဖဴ ေရာစပ္ျပဳလုပ္ထားေသာ ကေခ်သည္ ရုပ္မ်ားကို ေတြ႔ရွိခဲ့သည္။ တရုတ္တို႔၏ မွတ္တမ္းမ်ားတြင္လည္း ေအဒီ ၈၀၂ ခုႏွစ္တြင္ ပ်ဴမင္းမဟာရာဇာသည္ အႏုပညာသည္ ၃၅ ဦးပါ သံတမန္အဖြဲ႔တဖြဲ႔အား တရုတ္ျပည္သို႔ ေစလႊတ္ခဲ့ေၾကာင္း ေဖၚျပပါရွိေလသည္။ ပ်ဴတို႔၏ တူရိယာပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ကျပပုံ၊ ကျပနည္းမ်ားကိုပါ ယင္းမွတ္တမ္းတြင္ ေဖၚျပထားေလသည္။
ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနမွ ၁၉၇၀ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ၁၀ ရက္ေန႔မွစကာ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းေနရာ တစ္၀ိုက္ တြင္ ကုန္းအမွတ္ ၁၈ မွ ၂၄ ထိတူးေဖၚခဲ့ျပန္သည္။ ထိုသို႔တူးေဖၚခဲ့ရာတြင္ အိမ္ေဆာက္သံထည္ပစၥည္းကြဲမ်ား၊ ပုတီးေစ့၊ နားေဍာင္း၊ အိုးျခမ္းကြဲမ်ားရရွိခဲ့သည္။ ပုဂံေခတ္ လိႈင္ဂူဘုရားပုံစံ အုတ္အေဆာက္အဦး၊ေၾကးဆင္းတုေတာ္တစ္ဆူ၊ စစ္သည္ရဲမက္သုံး သံဓါးရွည္တစ္ေခ်ာင္း၊ ၾကာပန္းႂကြအုတ္ခြက္၊ ေရစင္ေတာ္သြန္းအိုးကြဲမ်ားလည္း တူးေဖၚရရွိခဲ့သည္။ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္း ေနရာမွ တူးေဖၚရရွိေသာ ပစၥည္းမ်ားကို အမ်ားျပည္သူမ်ားေလ့လာႏိုင္ရန္ ေမွာ္ဇာရွိ သီရိေခတၱရာ ျပတိုက္၊ ျပည္ယဥ္ေက်းမႈျပတိုက္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အမ်ိဳးသားျပတိုက္တို႔တြင္ ျပသထားေပသည္။

ေရွးေဟာင္းေစတီမ်ား

သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ ေတာင္ဘက္ပိုင္းတြင္ ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႔တည္ထားခဲ့ေသာ ေရွးေဟာင္းေစတီ အမ်ားအျပား ကိုယေန႔တိုင္ ဖူးေတြ႔ႏိုင္ေသးသည္။ ေဘာေဘာႀကီး၊ ဘုရားႀကီး ႏွင့္ ဘုရားမာ ေစတီသုံးဆူမွာ ၿမိဳ႕ရိုးအျပင္၌ဖိုခေနာက္ ဆုိင္အေနအထားျဖင့္ ၿမိဳ႕ကို၀န္းရံတည္ရွိေနသည္။ ဘုရားေစတီမ်ားမွာ ယခုေခတ္ျမင္ေတြ႔ေနက်ေစတီမ်ားကဲ့သို႔ ေခါင္းေလာင္းပုံ၊သပိတ္ေမွာက္၊ ေဖါင္းရစ္စသည္တို႔ျဖင့္ တန္ဆာဆင္ထားျခင္းမရွိပဲ မဇၥ်ိမေဒသမွ ေရွးေဟာင္းေစတီ မ်ားပုံစံမွ ေရြ႕ေလ်ာလာျခင္းျဖစ္မည္ဟု သမိုင္းပညာရွင္မ်ားက ယူဆၾကသည္။ ေရွးေခတ္ ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႔၏ ဗိသုကာ လက္ရာကို ဤသာသနာ အေဆာက္အဦးမ်ားကို ၾကည့္၍ေလ့လာသုံးသပ္ႏိုင္သည္။

ေဘာေဘာႀကီး ဘုရား

ဘုရားမာ ေစတီ
ေဘာေဘာႀကီး ဘုရားသည္သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ ေတာင္ဘက္ၿမိဳ႕ရိုးအနီးတြင္တည္ရွိသည္။ စက္၀ိုင္းပစၥယံ အနိမ့္၅ ဆင့္ေပၚတြင္ တေျဖာင့္တည္း မတ္မတ္ျမင့္တက္သြားၿပီး ေစတီ၏ထိပ္ပိုင္းအခုံးေပၚတြင္ ထီးေတာ္တင္ထားသည္။ ေစတီအတြင္း တြင္ ဥမင္လိႈဏ္ေခါင္းရွိသည္။ အေပၚဆုံးပစၥယံအေျခမွ ေစတီကိုယ္လုံးဥမင္လႈိဏ္သို႔၀င္ရန္ အေပါက္ေဖါက္ထား သည္။ ေစတီ၏ ဥာဏ္ေတာ္အျမင့္ေပမွာ ၁၅၃ ေပျမင့္၍ သေရေခတၱရာ ေခတ္ေကာင္းခ်ိန္ကပင္ ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး တည္ထားခဲ့ေသာ ေရွးေဟာင္းေစတီတစ္ဆူျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ဤအယူအဆသာ မွန္ပါ ေဘာေဘာႀကီးဘုရား သည္ ျမန္မာျပည္တြင္ ေရွးအက်ဆုံးေစတီတစ္ဆူျဖစ္မည္ဟု တြက္ဆႏိုင္သည္။ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ အေ႔ရွေျမာက္ေထာင့္တြင္ တည္ရွိေသာ ဘုရားမာေစတီသည္ ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး၏ ကုသိုလ္ေတာ္ပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ပစၥယံနိမ့္နိမ့္ေပၚတြင္ အထက္သို႔ တျဖည္းျဖည္းစုခြ်န္သြားေသာ ေစတီလုံးျဖစ္ၿပီး၊ ေစတီထိပ္ အခြ်န္ေပၚတြင္ ထီးေတာ္တင္ထားသည္။ ေရွးမူမပ်က္ အတိုင္းပင္ တည္ရွိသည္။
ဘုရားႀကီး ေစတီေတာ္သည္သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ အေနာက္ေျမာက္ဘက္ယြန္းယြန္း ျပည္-ေအာင္လံသြား ကားလမ္းနံေဘးတြင္ပင္တည္ ရွိသည္။ ပစၥယံအနိမ့္သုံးဆင့္ေပၚမွ အထက္သို႔တျဖည္းျဖည္းခြ်န္သြားေသာ လုံး၀န္းသည့္ ေစတီပင္ျဖစ္ၿပီး ထိပ္ဖ်ား တြင္ ထီးေတာ္တင္ထားသည္။ သေရေခတၱရာေခတ္ လက္ရာပင္ျဖစ္သည္။ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ ေတာင္ဘက္တြင္တည္ရွိသည့္ ဘဲဘဲဂူဘုရားသည္ ပုဂံေျမတြင္ အမ်ားအျပားေတြ႔ရွိရသည့္ ဂူဘုရားမ်ား၏ ေ႔ရွေျပးနမူနာပုံစံျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ေလးေထာင့္ပုံစံ အေဆာက္အဦးေပၚတြင္ ပစၥယံအဆင့္ မ်ားတည္ထားသည္။ ပစၥယံ၏ အလယ္တြင္ကြမ္းေတာင္ေပါက္တည္ရွိသည္။ ေအာက္ေျခ ေလးေထာင့္ပုံသ႑ာန္ တြင္ အေ႔ရွဘက္မွ မုခ္ေပါက္တစ္ေပါက္ ေဖါက္လုပ္ထားသည္။ သေရေခတၱရာ ေခတ္ေဟာင္း၏ ဂူဘုရားလက္ရာ ေဟာင္း တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။ ေလးမ်က္ႏွာဂူ ဘုရားသည္ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ ေတာင္ဘက္အရပ္တြင္ တည္ရွိသည့္ ေလးေထာင့္ပုံသ႑ာန္ အေဆာက္အဦးျဖစ္သည္။ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာတြင္ မုခ္ေပါက္တစ္ခုစီပါ၀င္ၿပီး၊ အလယ္ဗဟို အူတိုင္ေနရာတြင္ ဗုဒၶရုပ္ႁကြ၊ ေက်ာက္ခ်ပ္မ်ား တည္ရွိေပသည္။
ရဟႏ ၱာဂူ ဘုရားသည္ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္ အရပ္တြင္တည္ရွိသည္။ အေနာက္ဘက္မ်က္ႏွာမွလြဲ၍ က်န္သုံး မ်က္ႏွာတြင္ မုခ္ေပါက္ ၁ ခုစီပါရွိသည္။ အတြင္းဘက္တြင္ မုခ္ေပါက္မရွိေသာ အေနာက္ဘက္နံရံတြင္ ဗုဒၶရုပ္ပြား ေတာ္ ၇ ဆူပါ၀င္ေသာ ေက်ာက္ခ်ပ္ကပ္လ်က္တည္ရွိသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ သေရေခတၱရာ ေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ မွ တည္ထားခဲ့ေၾကာင္း သိရေပသည္။
သေရေခတၱရာတြင္ တူးေဖၚရရွိခဲ့ေသာ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ပါ ေက်ာက္ရုပ္မ်ား၊ ေရႊဆင္းတု၊ေငြဆင္းတုမ်ား၊ ေရွးက်ေသာ ေက်ာက္ခြက္မ်ားႏွင့္ ပိဋကတ္ေတာ္လာ ေရႊေပခ်ပ္မ်ားအရ သေရေခတၱရာတြင္ ဗုဒၶဘာသာထြန္းကား ျပန္႔ပြားခဲ့ေၾကာင္း သိႏိုင္ေပသည္။ ဗုဒၶဘာသာတြင္လည္း ေထရ၀ါဒႏွင့္ မဟာယာန ဂိုဏ္းႏွစ္ဂိုဏ္းစလုံး ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္းေတြ႔ရွိ ရေပသည္။ ဗုဒၶဘာသာအျပင္ အျခား ဟိႏၵဴဘာသာ ဆိုင္ရာ နတ္ကိုးကြယ္မႈအေထာက္အထားမ်ားကိုလည္း ေတြ႔ရွိ ႏိုင္ေပသည္။

စီးပြားေရး

ၿမိဳ႕ေဟာင္းၿမိဳ႕ရိုးမွ ရရွိေသာ အုတ္ခ်ပ္တို႔တြင္ စပါးခြံမ်ားကိုပါ ေရာေႏွာဖုတ္ထားကာ အသုံးျပဳခဲ့သည္ကိုေတြ႔ရသည္။ ၿမိဳ႕ေဟာင္း ေျမာက္ဘက္ျခမ္း အတြင္းပိုင္းတြင္ လယ္ေျမအေျမာက္အျမားတည္ရွိၿပီး ၎လယ္ကြက္မ်ားသည္ ေရွးအခါက ဘုရင္မ်ားပိုင္ဆုိင္သည့္လယ္ေျမမ်ားျဖစ္သည္ဟု အစဥ္အဆက္ယုံၾကည္ၾကသည့္အတိုင္း၊ ယင္လယ္မ်ား ကို လယ္ေတာ္ႀကီး မ်ားဟု ေခၚေ၀ၚသုံးစြဲခဲ့ၾကသည္။ ရန္သူမ်ား၀န္းရံထားစဥ္မွာပင္ ၿမိဳ႕တြင္းရိကၡာအတြက္ဖူလုံေစရန္ ၿမိဳ႕ရိုးအတြင္း၌ လယ္အေျမာက္အမ်ားထည့္သြင္းထားျခင္းျဖစ္မည္ဟု ခန္႔မွန္းၾကသည္။ ထိုအခ်က္အလက္မ်ားကို ေထာက္၍ သေရေခတၱရာ၏ အဓိကစီးပြားေရးသည္ စိုက္ပ်ိဳးေရးကိုပင္ အေျခခံေၾကာင္း သိသာေပသည္။ ဘုရား၊ ေစတီမ်ား၊ ေျမေအာက္မွ တူးေဖၚရရွိေသာ အႏုပညာလက္ရာမ်ားအရ ဗိသုကာပညာ၊ ပန္းထိမ္ပညာ၊ ပန္းပုအတတ္ ပညာ ႏွင့္ ေက်ာက္ဆစ္ အတတ္ပညာမ်ားထြန္းကားေနေၾကာင္းေတြ႔ရွိႏိုင္ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုအတတ္ပညာမ်ား ျဖင့္ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းျပဳၾကသူ အတတ္ပညာရွင္၊ အႏုပညာရွင္မ်ား လည္း ရွိခဲ့ေၾကာင္း ယူဆႏိုင္ေပသည္။

  ယဥ္ေက်းမူ႔

သေရေခတၱရာ၏ ယဥ္ေက်းမူ႔ဓေလ့ထုံးစံမ်ားမွာ အဆင့္အတန္းျမင့္မားစြာတည္ရွိခဲ့ေၾကာင္း က်န္ရစ္ခဲ့ေသာ အေထာက္အထားမ်ားအရ သိသာထင္ရွားစြာ ေတြ႔ရွိႏိုင္ေပသည္။ တူးေဖၚေတြ႔ရွိရေသာ အရုပ္မ်ားကိုၾကည့္ျခင္းအား ျဖင့္ ပ်ဴလူမ်ိဳး၊ အမ်ိဳးသမီး၊အမ်ဳိးသားမ်ားသည္ အမ်ားအားျဖင့္ ကိုယ္ခႏၶာေအာက္ပိုင္းတြင္သာ အ၀တ္အစားမ်ား ၀တ္ဆင္ တတ္ေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ ပုတီးလည္ဆြဲမ်ားအားလည္း ၀တ္ဆင္တတ္ၾကၿပီး၊ ဆံပင္အရွည္မ်ားကို ထိပ္တြင္စုစည္း၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဆံထုံး ထုံးထားၾကသည္ကိုလည္းေကာင္း၊ အခ်ိဳ႕မွာ ဦးရစ္ေခါင္းေပါင္းမ်ားေပါင္းထားၾကသည္ကို လည္းေကာင္း ရုပ္တု၊ရုပ္လုံး၊ရုပ္ႁကြမ်ားမွတဆင့္ သိရွိႏိုင္ေပသည္။ အရိုးအိုးမ်ား၊ သာသနာေရးဆိုင္ရာ အေဆာက္ အဦးမ်ား၊ ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ပ်ဴဘာသာ၊ပါဠိဘာသာ၊ သကၠတဘာသာ ႏွင့္ေရးထုိးထားေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရ၍ သေရေခတၱရာ တြင္ စာေပထြန္းကားေနေၾကာင္းသိသာထင္ရွားလွသည္။ ပ်ဴစာသည္ အိႏၵိယျပည္ေတာင္ပိုင္းသုံး အကၡရာမ်ားကို အေျခခံတီထြင္ထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရ၍လည္း အိႏၵိယေတာင္ပိုင္းႏွင့္ အဆက္အသြယ္ရွိခဲ့မည္ဟုလည္း သမိုင္း ပညာရွင္မ်ားက ယူဆခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ပ်ဴယဥ္ေက်းမူ႔မ်ားတြင္ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္းသားတို႔၏ ယဥ္ေက်းမူ႔ မ်ားေရာေႏွာ ေနသည္ကိုေတြ႔ရျခင္းျဖစ္သည္။
သံထည္ပစၥည္းမ်ားကို အေဆာက္အဦးမ်ား ၿမိဳ႕ရိုးမ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ အသုံးအေဆာင္ လက္နက္ကိရိယာမ်ား အျဖစ္လည္းေကာင္းေတြ႔ရျခင္းေၾကာင့္ သေရေခတၱရာေခတ္ပ်ဴတို႔သည္ သံကိုပိုင္ႏိုင္စြာ အသုံးခ်ေနေၾကာင္း သိသာ ေပသည္။ တရုတ္မွတ္တမ္းမ်ားႏွင့္ တူးေဖၚေတြ႔ရွိခ်က္မ်ားအရ ဂီတ၊အက စေသာ အႏုပညာမ်ားလည္း ေကာင္းစြာ ထြန္းကားခဲ့သည္ဟု ဆိုႏိုင္ေလသည္။ ပ်ဴတို႔ေသဆုံးလ်င္ အေလာင္းကိုမီးရႈိ႕၍ျပာခ်ကာ အိုးမ်ားျဖင့္ ျမဳပ္ႏွံေၾကာင္း ေတြ႔ရေပသည္။ အရိုးျပာအိုးမ်ားတြင္ အရိုးႏွင့္ျပာမ်ားသာမက လူတို႔သုံးစြဲေသာ အသုံးေဆာင္အေသးစားေလးမ်ား လည္း ပါ၀င္ေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ အရိုးအိုးမ်ားအားလည္း လူတန္းစားကြဲျပားမူ႔အလိုက္အမ်ိဳးမ်ိဳးအသုံးျပဳခဲ့ၾကသည္ ၿပီး တန္ဆာဆင္ပုံမ်ားမွာလည္း တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု မတူညီၾကေခ်။ အရိုးအိုးမ်ားအား အစုလိုက္၊အၿပဳံလိုက္ တစ္ေနရာ တည္းမွာပင္ ေတြ႔ရတတ္ေသာေၾကာင့္ ေဆြစု၊မ်ဳိးစုလိုက္ အရိုးအိုးမ်ား ျမဳပ္ႏွံေသာဓေလ့သည္ ပ်ဴတို႔၏ ယဥ္ေက်းမူ႔ တစ္ရပ္ အျဖစ္ယူဆႏိုင္ေပသည္။

သေရေခတၱရာေခတ္ နိဂုံး

သေရေခတၱရာေခတ္သည္ မည္သည့္ခုႏွစ္တြင္ တိမ္ေကာပ်က္စီးသြားေၾကာင္း ခုိင္မာေသာ သက္ေသအေထာက္ အထားမ်ားမေတြ႔ရေသးေပ။ ျမန္မာရာဇ၀င္အရ ဒြတၱေဘာင္မင္းမွ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ သေရေခတၱရာမင္းေနျပည္ေတာ္ သည္ မင္းဆက္ ၂၅ ဆက္ေျမာက္ သုပညာနဂရဆိႏၵ မင္းလက္ထက္၊သာသနာ သကၠရာဇ္ ၆၃၆ ခုႏွစ္တြင္ပ်က္စီး ျခင္းသို႔ ဆိုက္ေရာက္ခဲ့သည္ဟု အဆိုရွိေပသည္။ အျခား ယူဆခ်က္အမ်ားအျပားလည္းကြဲလြဲလ်က္ရွိေပသည္။ ကမ္းယံႏွင့္ သက္လူမ်ိဳးတို႔၏ တိုက္ခိုက္မူ႔ေၾကာင့္ပ်က္စီးရသည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အျခား လူမ်ိဳးမ်ား(အထူးသျဖင့္ ကရင္လူမ်ိဳး)ႏွင့္ေရာေႏွာကာ တိမ္ေကာေပ်ာက္ကြယ္သြားသည္ဟုလည္ေကာင္း၊ေျမာက္ပုိင္းမွ နန္ေက်ာက္တို႔ လာေရာက္ တိုက္ခိုက္ဖ်က္စီး သျဖင့္ ပ်က္စီးရသည္ဟု လည္းေကာင္း ေဖၚျပထားခ်က္မ်ားလည္း ရွိသည္။
လက္ရွိတူးေဖၚေတြ႔ရွိခ်က္မ်ားမွ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ပ်က္စီးရေသာ ခုႏွစ္သကၠရာဇ္ကို အတိအက်ေဖၚထုတ္ႏိုင္ျခင္းမရွိေသး ေသာ္လည္း၊ ေယဘူယ်ၿခဳံငုံသုံးသပ္ခ်က္မ်ားအရ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕သည္ ေအဒီ ၈ ရာစုအထိ စည္ပင္၀ေျပာခဲ့ၿပီး၊ ေအဒီ ၉ ရာစုတြင္ ပ်က္စီးျခင္းသုိ႔ဆုိက္ေရာက္ခဲ့သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကေပသည္။ တူးေဖၚမႈမ်ားကို ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကၿပီးသိပၸံနည္းက် သုေတသနမ်ား ျပည့္စုံလာေသာအခါ ပိုမိုတိက်သည့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္၊ေကာက္ယူခ်က္မ်ားကို ရရွိေပလိမ့္မည္။



  အကိုးအကား

  1. မွတ္တမ္းသမိုင္း၊ပဲခူး-မေကြးတုိုင္း၊ေရးသားသူ-လြင္ေမာင္၊ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ထုတ္
ဓါတ္ပုံမ်ားအား www.travelpod.com မွယူသုံးပါသည္။
http://wikimyanmar.co.cc

By: သစ္ထူးလြင္
ပထမဆံုး တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိသည့္ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ အေဆာက္အအံုသို႔ သြားေရာက္ ေလ့လာႏုိင္ၿပီ ပထမဆံုး တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိသည့္ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ အေဆာက္အအံုသို႔ သြားေရာက္ ေလ့လာႏုိင္ၿပီ Reviewed by သစ္ထူးလြင္ on 11:04 Rating: 5

2 comments:

Tint Lwin Swe, M. Engg. Geol., FGS, MMEC said...

သီဟို ဗုဒၶသာသနာေခတ္မွာ သေရေခတၱရာနဲ႕ အဆက္အသြယ္ရွိတယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ ဘီစီ ၂-၃ ရာစုပါ။

thannaingoo(PTU) said...

ဟုတ္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ သေရခတၱရာကိုလာေရာက္ေလ့လာ ဖို႔ဖိတ္ေခၚပါတယ္္ ခင္ဗ်ာ

Powered by Blogger.